Nyomtatás

A "Falakon kívüli" Szent Lőrinc-bazilika

( 14 értékelés )

A San Lorenzo fuori le Mura bazilika

A Rómából északkeletre vezető Via Tiburtina mentén áll, Róma hét főtemplomának

egyike. Rangja és jelentősége alapján ötödik a sorban. Az egykori cimiterium

subteglatum, azaz a városon kívül fekvő, állandó klérussal nem rendelkező sírtemplom,

amely kizárólag a vértanú kultuszát és a sírja közelében temetkezőkhöz kapcsolódó

rítusokat szolgálta, ma már Róma belterületén található, de kevéssé festői környezete

miatt és azért, mert a városon belüli, közkedvelt turistaútvonalaktól távol esik, nem

kapja meg a jelentőségéhez méltó figyelmet.

Jelentősége nem pusztán abból fakad, hogy az apostolfejedelmek után Róma

legnagyobb liturgikus tiszteletben részesülő mártírjának nyugvóhelye, hanem abból

is, hogy egyike annak a kevés római bazilikának, amely megőrizte a liturgikus tér

ún. órómai elrendezését és az ahhoz jellemzően kapcsolódó tárgyakat. E térszerkezet

ismerete pedig az egyik első föltétele annak, hogy megértsük a hagyományos római

rítusban ma is szokásos mozgásokat, irányokat. Ezért hívjuk föl a figyelmet a San

Lorenzo bazilikára. Bizonyos szempontból többet mond Rómáról és a római liturgiáról,

mint a Szent Péter vagy a Laterán, amelyeken éppen különleges méltóságuk miatt

hagyott nyomot szinte az egész egyház- és művészettörténet. 

A bazilika névadója Szent Lőrinc, II. Sixtus pápa egyik diakónusa volt. A pápa halála

után 258-ban Valériánusz császár az egyházi javak átadását követelte tőle, de amikor

Lőrinc ezt megtagadta, rostélyra bilincselve elevenen megsütötték. A legenda arról

is beszámol, hogy Lőrinc – amikor egyik oldala már megsült – kivégzőjéhez fordult, hogy

fordítsa meg a tűzön. Ezért az égési sérüléseket szenvedettek védőszentje is, de

mindazoké is, akik tűzzel dolgoznak. Nemsokára az egyház egyik leginkább tisztelt

vértanújává vált. Sírja fölé 330-ban Konstantin császár templomot emeltetett.

Olyan sok zarándok imádkozott Szent Lőrinc sírjánál, hogy a XIII. században III.

Honorius pápa szükségesnek tartotta a templom kibővítését. IX. Pius pápa 1870-ben

újjáépítette a templomot, sőt magát is ide temettette. A San Lorenzot 1943-ban súlyos

bombatalálat érte, a középhajó nagy része romba dőlt. A háború után helyrehozták, de a

bombaszilánkok okozta sérüléseket meghagyták, hogy emlékeztessenek a háború

szörnyűségeire.

A nyitott előcsarnokot hat ión stílusú gránitoszlop tartja. Belépve a háromhajós

bazilikába, azonnal érezzük, hogy ősrégi templomban vagyunk. A nyitott fagerendás

mennyezet, a cosmata padozat, a két gyönyörű, ugyancsak cosmata díszítésű ambo, a

hajókat elválasztó gránitoszlopok, a baldachinos főoltár, az apszismozaik, a sok kis

román ablak egyaránt bizonyítja, hogy a többszöri átépítés ellenére megmaradt

a bazilika ősi jellege és hangulata.

A Szent Grál legendája is kapcsolódik a templomhoz. A legenda szerint a Grál

leggyakoribb ábrázolása egy kehely, amelyből állítólag Jézus az utolsó vacsorán ivott, és

keresztre feszítése után Arimathiai József is ebbe fogta fel a sebeiből kifolyó vért.

Egy olasz régész, Alfredo Barbagallo szerint a kehely a San Lorenzo Fuori le Mura  

bazilika alatti titkos kápolnában lehet eltemetve. Barbagallo az elméletet a bazilika

kelyhet ábrázoló ikonjainak kétéves tanulmányozása alapján állította fel.

Ehhez jön az az 1938-ban a katakombákhoz írt kalauz, amelyben egy titkos kamra

leírását is megtalálta. A szerző ugyanis egy boltozatos mennyezetű, 20 négyzetméteres

helységről emlékezett meg, ahol egy terrakotta kéménykürtő is található, amelynek a

nyílása az emberi koponyához hasonlatos. Az Arte e Mistero szervezetet vezető régész

szerint ez a kémény rejtheti a Szent Grált.

Az elmélete alapjául az szolgál, hogy i.sz. 258-ban egy keresztényüldözés során

II. Sixtus pápa Lőrinc diakónust bízta meg a korai egyház kincseinek védelmével, aki a

katakombákban rejtette el az értékes tárgyakat, így a Szent Kelyhet is. Négy nappal

később azonban a kincsek rejtekhelyéhez közel meggyilkolták. A szent mártírhalálának

helyszínén Nagy Konstantin építtetett egy szentélyt a 4. században, majd ez képezte

a San Lorenzo Fuori le Mura 580-ban épített bazilikájának alapját is. Barbagallo szerint

ez arra utal, hogy a kincsek mindvégig Rómában, a szent sírja közelében lehettek.

Sok érdekességet olvashatnak még a bazilikáról és Szent Lőrincről ezeken az

oldalakon:

http://capitulumlaicorum.blogspot.com/2010/01/falakon-kivuli-szent-lorinc-bazilika.html

http://agardikatolikus.hu/archivum/245-szent-lrinc-diakonus-es-vertanu.html


Ezen az angol nyelvű weboldalon még több információ és fotó várja az

érdeklődőket:

http://www.sacred-destinations.com/italy/rome-san-lorenzo