A jeruzsálemi Szent Sír-bazilika
A római uralom elleni felkelés elfojtása után, Krisztus után 70-ben Titus császár
seregei porig rombolták a várost, majd Hadrianus hatvan-hetven év múltán egy új,
pogány várost építtetett a romokon, melyet Aelia Capitolinának nevezett el, hogy még
régi neve se maradjon fenn.
Ennek ellenére a kereszténység hűségesen megőrizte a Jézusra vonatkozó emlékeket.
Elsősorban a Szent Sírt, ahová Jézust temették, és amely feltámadásának színhelye
is, vagyis az üdvözítő áldozat beteljesedésének helyszíne.
Már az apostoli időkben fölkeresték a keresztények a Golgota szikláját és a közeli
sírfülkét, amelyben az Úr holttestét elhelyezték. Az egyház, az emlékezet megőrizte
ezeket a helyeket. Hadrianus császár később pogány szentélyt emelt a sír fölé. Meg
akarta szüntetni az ott kialakult kultuszt - de inkább megőrizte ezzel a szent helyet,
és hitelesítette azt az utókor számára. Romboló igyekezete bizonyítja, hogy a
keresztények száz évvel Krisztus halála után ezt a helyet vallották a feltámadás
színhelyének.
Nagy Konstantin édesanyja, Szent Ilona 325 táján indult a Szentföldre, hogy felkeresse
az Üdvözítő lábnyomait, az apostoli idők emlékhelyeit. A hadrianusi szentély helyére
ekkor öthajós keresztény templomot építtetett - amelyből sajnos nagyon kevés maradt
meg napjainkra: a háborús pusztítások, majd a "keresztes építkezések" miatt.
A sírkamra, ahová Jézus testét eltemették, korábban elhagyott kőbánya volt, egyes
jeruzsálemiek itt alakíttatták ki temetkezési helyüket. Amikor Konstantin császár
építészei ki akarták emelni környezetéből Jézus sírját, akkor lebontották a domboldal
többi részét, egy kőtömbben őrizték meg azt, ami megmaradt, és egy kör alakú,
oszlopos-kupolás építménnyel vették körül, amelyet Anasztazisznak neveztek, ami
annyit jelent: feltámadás.
Kétezer év óta ez a hely a húsvéti emlékezés középpontja a keresztények számára. Az
építménynek csak az alapjai maradtak meg, a mai Szent Sír-bazilika a keresztesek
idejében épült. Az évszázadok alatt szinte áttekinthetetlen konglomerátum lett: a
kisebb-nagyobb termek és kápolnák több emelet magasságban torlódnak egymásra és
egymás mellé, szigorúan felosztva a különböző keresztény egyházak között.
A Koponyák hegye ma egy alig öt méter magas sziklatömb, amelyet faragtak-
alakítottak az évszázadok során, de eredetileg is legfeljebb kétszer ilyen magas
lehetett. Ezt tehát bele lehetett foglalni a Szent Sír fölé emelt nagy épülettömbbe - a
sír és a szikla távolsága nem több ötven méternél. A Golgota sziklája a mai bazilika
emeletének számít.
A bazilika nagyobbik kupolája alatt egy 1810-ben épült barokk kápolna áll, amelyet az
orosz ortodoxok építettek azután, hogy az előző leégett. A zarándok hosszas
sorbanállás után juthat be ide. Előbb egy kis előcsarnokba lép, ez az Angyalok
kápolnája, itt egy oszlopra helyezett kőtöredék látható, amely a hagyomány szerint a
Jézus sírkamráját lezáró kőnek egy darabja.
A sírkamra alig négy négyzetméter alapterületű. A márványburkolatú szentélyben a
katolikusok, az ortodoxok, az örmények és a koptok - a kialakított szokásrend szerint -
mutatják be a maguk szertartása szerinti legszentebb liturgiát. A díszítésben is
keverednek az eltérő hagyomány- és ízlésvilág elemei.
A hosszanti falnál áll az oltár, egy márvánnyal borított kőpadka: a hagyomány szerint
erre fektették Jézus Urunk testét.
Az elmúlt évtizedek ásatásai során kutatták a kápolna talaját. A Golgota sziklájában
találtak egy olyan mélyedést, amelybe beleállíthatták a keresztet, és olyan kifaragott
köveket is leltek, amelyekkel rögzíthették a keresztet.
Látható egy repedés is, amelyről az evangélista ír. Hogy éppen Jézus halálakor repedt-
e meg a szikla, azt nem tudhatjuk, de egy gyönyörű teológiai gondolatra utal: arra,
hogy Jézus kiömlő vére a szikla repedésén át jutott le a mélybe, Ádám sírjához, és
mosta tisztára az első embert - erre utal a feszületeink tövében elhelyezett koponya -
és annak leszármazottait, vagyis az emberiséget. A Golgota-kápolna alatt, a
földszinten kialakított Ádám-kápolna a jámbor legenda szerint azon a helyen áll, ahol
az első embert eltemették...
A konstantini bazilikából megmaradt és ma is látogatható Szent Ilona-kápolnához
hosszú lépcsősor vezet le, ennél is mélyebben pedig ott az a ciszterna, amelyben a
hagyomány szerint Ilona megtalálta Krisztus keresztjét. Ez hitelesítheti számunkra,
hogy valóban itt történt a megfeszítés és a feltámadás, hogy innen indult ki a kereszt
kultusza, persze a Szent Kereszt megtalálásának legendája ugyanannyira
bizonytalanná is teheti az embert: honnan tudhatta Ilona, hogy a sok kereszt közül -
a Golgota volt a kivégzések helye, és a keresztre feszítés igen gyakori volt a
halálbüntetések sorában -, vagy akár csak az evangéliumi leírásban szereplő három
kereszt közül bizonyosan az Úrét találta meg? Csak annyi bizonyos, hogy azt a
keresztet Konstantin édesanyja mélységesen tisztelte, küldött belőle egy darabot
fiának, a császárnak, és díszes tartóban őriztette ezen a helyen - a Szent Sír fölé
emelt kápolna, az Anasztazisz és a Martyrion-bazilika között álló sziklán, a Golgotán,
amelybe akkor lépcsőt faragtak és díszes kerítéssel vettek körül.
Kialakíthatjuk a saját álláspontunkat, vagy elfogadhatjuk másokét minderről.
De ez a hely az áldozat és feltámadás helye, ahol és ami által bizonyosan és örökre
megváltozott az életünk. Persze, közben álmélkodhatunk azon, miként borítja be a
valódit a vallások és egyházak évszázados vetélkedése, hány réteg rakódott rá -
ebben az estben talán a legkézzelfoghatóbban – még egymásra tapasztott kápolnák
formájában is.
A Szent Sír-bazilika használatán egy 1757-es felosztás szerint a görög ortodox, az
örmény ortodox és a római katolikus egyház is folyamatosan vitázik, illetve abban
szintén saját jogát érvényesítené az etióp, a kopt, és a szír ortodox egyház is.
Csodálatos képanyagot találnak a szent helyről, ha ide kattintanak!
Forrás: parokia.hu
Fontos információ, hogy elindult a jeruzsálemi Szent Sír-bazilika új honlapja!
A négynyelvű weboldal (olasz, angol, spanyol, francia), melyet a szentföldi kusztódia
március 12-én mutatott be, megújult grafikával, friss tartalommal, gazdag
fotógalériával jelent meg. Az érdeklődők rövid, magyarázó szövegekkel kísért virtuális
körsétát is tehetnek a bazilikában. A honlapon az idei jeruzsálemi húsvét is követhető
a Ferences Média Központ videófelvételein keresztül. A különböző rovatok bemutatják
többek között a bazilika történetét, a templom belsejében őrzött keresztény
emlékeket. A lelkiség rovatban a feltámadásig vezető evangéliumi részletek olvashatók
és a húsvét ünnepéről láthatók felvételek. A tanúságtételek rovatban az előző korok és
a mai zarándokok írásai és művei ismerhetők meg.
A Szent Sír-bazilika honlapja egy tágabb projekt első lépése: célja a kegyhelyek
honlapjainak megújítása, főként a Szentföldre látogató zarándokok tájékoztatására. A
következő három hónapban elindulnak a kafarnaumi, a getszemáni, a Jézus
születésének és az angyali üdvözlet szent helyeinek honlapjai is!