Nyomtatás

A váci Nagyboldogasszony-székesegyház

( 14 értékelés )

A váci Nagyboldogasszony-székesegyház

A váci székesegyház, hivatalos nevén Nagyboldogasszony-székesegyház a Váci

Egyházmegye központi-, és a Vác-Alsóváros plébánia egyik plébániatemploma.

A székesegyház tervezéséről Eszterházy Károly püspök döntött. Vác ekkor kétpólusú

város volt, egymástól palánkkal elválasztott területen magyarok és németek laktak.

Eszterházy a két városrész határán álló palánkot elbontatta, és itt alakította ki a

Konstantin teret, a dóm későbbi helyét, mely ez időben jóval beépítetlenebb volt, mint

manapság. Az osztrák Franz Anton Pilgramnak adott megbízást a tervezésre, kinek 

tervében díszes, későbarokk, kéttornyú templom állt, ami a római Szent Péter-

bazilikához hasonlóan, oszlopos kőkolonáddal csatlakozott volna a téren álló egyházi

intézményekhez, a papneveldéhez és a püspöki palotához, amelyek szintén ebben az

időben épültek.

Később Eszterházyt Egerbe hívták püspöknek, az új váci püspök pedig Migazzi Kristóf

lett, akinek kevésbé tetszettek Pilgram tervei. Az építkezés azonban már megkezdődött

az alapok lerakásával, ezért a püspök az olasz építészt, Isidore Canevalét kérte fel,

hogy az 1761-ben lerakott alapokra tervezzen egy, az eredetinél jóval kevesebb

költséget kívánó székesegyházat. Canevale a korabeli „forradalmi építészetnek”

megfelelően képzelte el az épületet. A művezető Oswald Gáspár piarista szerzetes volt,

aki egyébként a kecskeméti Nagytemplom tervezője is egyben. Az építkezés a jó anyagi

háttér miatt gond nélkül és gyorsan folyt, így 1772-ben sor kerülhetett a felszentelésre.

A belső berendezések 1777-ben készültek el.

A város ünnepélyes terén, a Konsantin téren áll a monumentális székesegyház, mely

épülettömbjével már messziről felhívja magára a figyelmet. Kelet-nyugat tengelyben

épült, kéttornyos főhomlokzata nyugat felé, a Duna irányába néz, amely a városképben

elfoglalt igen kedvező pozícióhoz jelentősen hozzájárul. Maga az épület a forradalmi

építészet talán egyetlen magyarországi példája, mely követőket nem talált. Főleg

klasszicista jegyek figyelhetők meg rajta, de a főhomlokzati oszlopcsoport, az ezek

fölött lévő szobrok, valamint a lanterna még a barokk szellemiségét tükrözi. A

székesegyház méreteit tekintve kiemelkedő: külső hossza 72 méter, szélessége 34

méter, a kupola 55 méter magas. A süveg nélküli, kőbábos korláttal záródó tornyok 38

méter magasak. A homlokzat előtt található, az oszlopokat közrefogó tornyok

háromszintesek, melyek közül az elsőn a lépcsőház, a másodikon a harangok, a

harmadikon pedig a tűzzománc, három és fél méteres számlapú, fekete alapon

aranyozott, római számokkal ellátott, ütős toronyóra foglal helyet. A toronyórát a Rancz

Lajos tulajdonában álló Rancz Első Magyar Toronyóragyár Kft készítette. A főhomlokzat

díszes: hat eltérő ritmusú oszloppár által tartott főpárkányon a dóm titulusai

olvashatóak, felettük Bechert József váci szobrászmester által alkotott apostolszobrok

láthatóak.

A dóm belseje meglepően világos, a katolikus templombelsőkhöz viszonyítva, több

helyen is felfedezhetjük a forradalmi építészet jegyeit. A tér a kórustól a szentély felé

haladva fokozatosan kitágul, majd a szentélynél összeszűkül. Méreteit tekintve 60

méter széles, 28 méter széles, közel 50 méter magas. Összesen mintegy 5000 személy

befogadására alkalmas, az ülőhelyeinek száma 278. A berendezés, illetve a falak freskói

későbarokk stílusban készültek. A kórus, a jelentős hangversenyek hangszeréül szolgáló

orgonával a bejárat felett húzódik, és hat korinthoszi oszlopon nyugszik. Az

orgonakarzat felett borda nélküli keresztboltozat, majd impozáns kupola, diadalív, ismét

keresztboltozat, illetve a szentély fölé boruló félkupola fedi a belsőt. A falakat az egész

teremben korinthoszi féloszlopok kísérik.

A főoltárkép Szűz Mária Szent Erzsébetnél tett látogatását, a vizitációt, a kupolafreskó

pedig a Szentháromság diadalát ábrázolja. Mindkettőt a kor neves művésze, Franz

Anton Maulbertsch alkotta. A szentélykorlát részben a török időkben elpusztult

reneszánsz székesegyházból származó eredeti darabokból készült. A dóm alatt

altemplom húzódik, ahol három csoportban püspökök, kanonokok és világiak

nyugszanak.


Forrás: Wikipédia