NyomtatásE-mail

Tudnivalók a Húsvét nyolcadáról

( 5 értékelés )

HÚSVÉT NYOLCADA

Húsvéttól pünkösdig, ötven napon keresztül ünnepeljük Jézus feltámadását. A

Krisztus-hívők örömét a szentmise záróáldásához kapcsolódó alleluja is kifejezi. A

húsvéti idő első része húsvét nyolcada, mely húsvétvasárnappal kezdődik és

fehérvasárnappal, az Isteni Irgalmasság vasárnapjával zárul.



Bámulok a nyirkos, görbe

kősziklába vájt gödörbe,

bénán csügg le a karom,

tehetetlen két karom...

Te kegyelmet mindig oszthatsz,

feltámadtál s feltámaszthatsz,

hogyha én is akarom.


Lábadozó régi hitben

egész nap csak ülök itten.

Lelkemet nagy, jó meleg

szent fuvallat lepte meg,

lent az odvas, szürke barlang

mélyén muzsikál a halk hang,

ahogy könnyem lecsepeg.


Az én Uram újra él most,

országútján mendegél most,

áprilisban fürdik és

aranyozza napsütés,

ahol lépked, jobbra-balra

ezer madár fakad dalra

s ring, hullámzik a vetés.

(Dsida Jenő: Húsvéti ének az üres sziklasír mellett, részlet)


Húsvét nyolcada kiemelt idő a húsvéti misztérium ünneplésének ötvennapos

egységében. Mivel napjai az Úr főünnepeként szerepelnek, nem kerülhet helyükbe

szentek emléknapja, de hitvallás nincs már a szentmisében. A II. Vatikáni Zsinatig

mindennap volt a szentmisében szekvencia (az alleluját követő ének), azóta fakultatív.

A különböző napszakok zsolozsmáiban, a reggeli laudesben, az esti vesperásban és

kompletóriumban a következő antifóna hangzik el: „Ez az a nap, amelyet az Úr szerzett

nekünk, ujjongjunk és örvendezzünk, alleluja”.

Húsvét ötven napját – húsvétvasárnaptól pünkösdvasárnapig – mint egyetlen

ünnepnapot, mint egy nagy vasárnapot örvendezve üljük meg – szerepel az

Istentiszteleti Kongregáció húsvéti ünnepekre vonatkozó 1988-as körlevelében.

A húsvéti idő olvasmányai nem az Ószövetségből, hanem az Apostolok Cselekedeteiből

hangzanak el; az evangélium Szent János szerint, a búcsúbeszéd egyes részei. A

húsvéti idő saját éneke az örömünket kifejező alleluja, amelyet a misék bevonulási és

áldozási énekeihez is hozzáteszünk.

Tertullianus szerint „nagy örömmel” kell megünnepelni ezeket a napokat. Szent Ireneus

nyomán az ünnep egyetlen napját jelenti ez az idő – az ősegyház keresztényei

egyetlen napnak tekintették a húsvéttól pünkösdig terjedő időszakot.


Szent Ireneus


Több helyen külön miseszöveg található húsvét nyolcadára és a megkereszteltekért. E

nyolc napot Rómában a fehér ruhák hetének nevezték. A IV. századtól a húsvét utáni

napokban végezték a keresztség utáni oktatást az új megkeresztelteknek. Szent

Ágoston beszédeiben is különbséget tesz az „újszülöttek” és a hívek között. Húsvét

utáni vasárnap az új megkereszteltek letették fehér ruháikat, és a hívek közt

megkezdték tanúságtevő életüket. Ezért nevezzük húsvét  második vasárnapját

fehérvasárnapnak. Húsvét nyolcadában az újonnan megkereszteltek fehér ruhát

viseltek fehérvasárnapig, mindennap szentmisén vettek részt, körmenetben vonultak a

keresztkúthoz – olvasható a Katolikus Lexikonban is.

A IV. században a római állam törvényei szerint húsvét nyolcadának minden napja

nyilvános ünnep volt, munkaszünettel, éppúgy, mint a nagyhét napjai. A XI. századtól,

konstanzi zsinat (1094) rendeletére már csak három nap (vasárnap, hétfő, kedd), a

XVIII. század vége után két nap maradt munkaszünetes ünnep. 1998 óta húsvéthétfő

munkaszüneti nap, de nem parancsolt ünnep.

Magyarországi népszokások szerint húsvét keddjén sok helyen a lányok, asszonyok

locsolják meg a férfiakat, viszonzásul. A húsvét utáni szerda pedig száraz szerda: azt

tartják, hogy aki ezen a napon dolgozik, annak elszárad a keze. Az előírt pihenés még

abból az időből maradhatott meg, amikor húsvét nyolcadát is megszentelték; a népi

magyarázat utólagos.

A nyolcadot hajdanában a nép is számontartotta: húsvét nyolcadának máig fehérhét,

Somogyban komázóhét a neve – mindkettő a fehérvasárnapra is mutat. A

magyarországi görögkatolikusok szerint fényeshét. Ilyenkor a halottakat fehér

palástban temeti a pap. A kettős ünnepre, főleg húsvét után következő szerdának a

szegedi tájon forgószerda a neve, amely asszonyi dologtiltó nap. A görögkatolikusoknál

ez a csonkahét, fehérben jártak. Az ő hagyományaik szerint a húsvét és pünkösd

közötti péntekeken a föltámadás öröme miatt elmaradt a hústól való megtartóztatás. A

húsvéti ünnepekre következő péntek az ebijesztő péntek – szerepel a Katolikus

Lexikonban.


Lányok mátkatálakkal


Fehérvasárnapot (Dominica in albis) mátkáló vasárnapnak is hívják. Kedves népszokás

fűződik e naphoz: a leányok tojással, sonkával, kaláccsal megrakott tálat küldtek

ajándékba egymásnak, szép kendővel letakarva, mátkáló dal vagy rigmus kíséretében.

Ha a másik leány elfogadta és viszonozta a kedves gesztust, a két leány örök

barátságot fogadott. Ettől fogva mátkának szólították egymást, és életük végéig

magázódtak; jelen voltak egymás életének minden fontos eseményén: a menyasszony-

öltöztetésnél, a menyegzőn első koszorúslányként; ők lettek egymás gyermekeinek

keresztszülei. E szép hagyomány emlékét őrzi a Kis kece lányom népdal. A testvérré

fogadás bizonyos vidékeken fiúk közt is megtörtént, akik attól fogva egymás komái

lettek.


Határkerülés Erdélyben


A középkorban egész Magyarország területén elterjedt szokás volt a húsvéti

ünnepkörben a határkerülés vagy határjárás. A földeken, a vetések között ereklyékkel,

templomi zászlókkal, énekszóval körmenetet tartva, lóháton vagy gyalog megkerülték a

határt, bő termésért és védelemért imádkozva. Fehérvasárnapon néhol még ma is

tartják e hagyományt, a feltámadáshoz, a természet megváltásához, az élet

megújulásához kötődően. A határjárás az Emmausz-járásra, a sírból eltűnt Jézus

keresésére és mennybemenetelének megünneplésére is emlékeztet.


Forrás: Magyar Kurír

joomla template