A hajdúdorogi görög katolikus székesegyház
( 10 értékelés )A hajdúdorogi Istenszülő Bevezetése a Templomba székesegyház
A hajdúdorogi megyés püspök székesegyháza, és ezáltal a magyar görög katolikus
egyház legrangosabb épülete. A történelmi feljegyzések röviddel Hajdúdorog első
írásos említése után Dorogegyháza névvel írnak a településről. Ez a névválasztás
akkoriban arra utalt, hogy a település templommal rendelkezik.
A mai székesegyház XVII. századi alapokon nyugszik, és története során többször is
átépítették, restaurálták. Legutolsó, teljes körű felújítását 2006-ban fejezték be.
A háromhajós bazilikális elrendezésű templomot X. Piusz pápa 1912-ben emelte
székesegyházi rangra. A többszáz éves múltra visszatekintő katedrális belső terét a
görög katolikus liturgia hagyományai szerint alakították ki. Ennek legszembetűnőbb
eleme a szentélyt a főhajótól elválasztó több mint 200 éves képfal, azaz
ikonosztázion. A 11 méter magasra törő, 54 képből álló ikonosztázion az ország egyik
legértékesebb képfala.
Hajdúdorog lakóinak több mint 80%-a görög katolikus vallású, emiatt a székesegyház
a kilencezer lakosú város mindennapi életében is jelentős szerepet játszik, ünnepek
idején pedig a hagyományok és szokások legfőbb színtere.
A székesegyház kiemelt hagyományai, ünnepei:
A bizánci rítusban az egyházi újév szeptember 1-jével kezdődik, emiatt az Istenszülőt
mélyen tisztelő görög katolikus naptárban Mária születésének napja, szeptember 8-a
az első jelentős ünnepnap, amelyet körmenetekkel ünnepelnek a székesegyházban.
Az egyházi év következő nagy ünnepnapja a székesegyház szempontjából november
21-ére esik. Ez az Istenszülő templomba vezetésének ünnepe, azaz a székesegyház
címünnepe. Minden évben ez a nap a katedrális búcsúnapja, amikor az egyházmegye
több településéről is érkeznek zarándokok Hajdúdorogra.
A bizánci rítus 40 napot ír elő a karácsonyra való felkészülés, a karácsonyt megelőző
böjti időszakra, vagyis az advent jóval hosszabb a görög katolikusoknál.
Hajdúdorogon hagyományosan a püspök gyújtja meg az első adventi gyertyát a város
főterén felállított adventi koszorún a karácsonyt hat héttel megelőző vasárnapon. A
görög katolikus adventi koszorún ezért nem négy, hanem hat gyertya látható.
A hosszas felkészülés után a karácsonyi ünnepségek ugyanúgy az éjféli misével veszik
kezdetüket, mint máshol az országban. Hagyományosan erre a misére érkeznek meg
azok is, akik különböző karácsonyi népszokás szerint járták a várost, hogy a kis Jézus
születéséről hírt vigyenek a családi házakba. Leggyakrabban az úgynevezett
kóringyálással köszöntik a karácsonyt, amikor rokonoknál, ismerősöknél, vagy akár
idegen házakban is karácsonyi dalokat énekelnek a ház lakóinak. A kisebb gyerekek
papírból készült, forgatható karácsonyi csillaggal is kiegészíthetik a kóringyálást. Ezt a
szokást már csillagozásnak nevezik. Természetesen a betlehemezés is népszerű
karácsonyi hagyomány Hajdúdorogon. A gyerekek leggyakrabban a máriapócsi
kegytemplom hasonmását készítik el, és azzal köszöntik a város lakóit. Sajátos
hajdúdorogi népszokás karácsonykor a kecskézés. A fából faragott, mozgatható ajkú
kecskeálarcot leginkább felnőttek öltik magukra. A nehezen elkészíthető maszk miatt
ez a hagyomány fordul elő a legritkábban Hajdúdorogon. Karácsony első napján,
december 25-én a délutáni órákban rendezik meg a Szállást keres a Szent család
elnevezésű körmenetet. A székesegyház elől induló menet élén beöltözött
hajdúdorogiak haladnak. Rendszerint József megy elöl, és egy szamarat vezet,
amelynek hátán Mária ül. Őket követik az angyalok, a három napkeleti bölcs, a
pásztorok hada és persze, a hajdúdorogi hívek. A menet követi a Szent Családot, akik
több útba eső háznál is megállnak a városban, hogy szállást kérjenek. Az első állomás
rendszerint a Városháza, az utolsó pedig a székesegyház, ahol végül befogadják a
szállást kereső családot. A karácsonyi ünnepek alatt a szolea (az ikonosztáz és a
főhajó közötti megemelt tér) bal oldalán egy betlehemet is felállítanak.
Karácsony után, január 6-án tartják Vízkereszt ünnepét. Jézus megkeresztelésének
emléknapján a székesegyház papjai elindulnak megszentelni a város lakóházait. Ez a
hagyományok szerint távol tartja a gonoszt és a balszerencsét a lakástól, és a benne
lakóktól is. Hagyományosan ekkor szedik le a karácsonyfát is.
A székesegyházhoz kötődő leglátványosabb és legjellegzetesebb ünnep vitathatatlanul
a húsvét. A székesegyházban az ünnepet megelőző vasárnap, azaz virágvasárnap
tartják a barkaszentelést arra emlékezve, hogy ezen a napon vonult be Jézus
Jeruzsálembe. A húsvétot megelőző nagyhéten szigorú böjtöt tartanak, és
nagycsütörtökön, Jézus halálának napján elnémulnak a székesegyház harangjai is. A
templomban ekkor hagyományosan felállítják Jézus szimbolikus sírját a szolea bal
oldalán. A Szent sírt az úgynevezett Krisztus-katonák őrzik, egészen a feltámadásig,
azaz a nagycsütörtöki virrasztástól kezdve egészen húsvét vasárnapig. Általában 15
fekete egyenruhás, karddal felfegyverzett katona áll sorfalat a székesegyházban. Ők
vigyáznak a templom értékeire, a hagyományok betartására, és segítik a papság
munkáját is azzal, hogy helyet tartanak fenn számukra a szertartások akadálytalan
elvégzéséhez a húsvéti tömegben. Az egész napos szolgálat nem egyszerű feladat,
emiatt a városban nagy megtiszteltetés a Krisztus-katonák sorai közé állni. Katonának
bármelyik nőtlen, görög katolikus férfi önkéntesen jelentkezhet.
A húsvéti szertartások közül a húsvét vasárnapi pászkaszentelés hagyománya a
leglátványosabb. A hajdúdorogiak már nagycsütörtökön kisütik a szigorú szabályok
alapján készülő pászkát, amelyet a reggeli misére egy kosárban visznek el. A húshoz
készült kalácsfajta, a pászka mellé a kosárban helyet kapnak más szokásos húsvéti
eledelek is, mint a sonka, a tojás, a töltött hús, vagy a bor. A kosarakat a családok a
templomkertben rakják le egymás mellé, a székesegyház épülete körül. A kosarak
hagyományosan a templom azon oldalára kerülnek, amerre az adott család lakik a
városban. A vasárnapi húsvéti mise után a miséző papok a Krisztus-katonákat
követve végigjárják a templomkertbe lerakott pászkasorokat, és megszentelik azokat.
A húsvétot követő időszakban a legtöbb embert megmozdító ünnepség május végén
vagy június elején az elsőáldozás. A 9–10 éves gyermekek ünnepi ruhában áldoznak
elsőként a templomban. Pár héttel az elsőáldozók ünnepe után következik pünkösd,
amikor a székesegyház kertje ad otthont az úgynevezett Hazaváró ünnepségnek. A
hajdúdorogi hazaváró a pünkösdi misék mellett az együttlétről, a főzőversenyekről és
a különböző vallásos színpadi programokról szól.
Az egyházi év legnagyobb ünnepeinek sorát augusztus 15-én Nagyboldogasszony
ünnepe, azaz Szűz Mária elszenderülésének és mennybemenetelének emléknapja
zárja. Mária-nap egykor sokkal nagyobb hangsúlyt kapott az ünnepek között, egészen
1945-ig munkaszüneti nap is volt. A székesegyházban fehérbe öltözött szűz lányok
vitték vállukon körbe az Istenszülő képét a hagyományos Mária-napi körmenetekben.
Ekkor indultak el a zarándokok is a máriapócsi búcsúra.
A fentieken kívül még rengeteg információt és értékes képanyagot találnak, ha ide
kattintanak!
Forrás: Wikipédia