NyomtatásE-mail

A pannonhalmi Bencés Főapátság

( 19 értékelés )

A pannonhalmi Szent Márton Bazilika

A valamikori "Pannónia szent hegyének" (Mons Sacer Pannoniae) monostora és a benne

élő szerzetesközösség egyidős a magyar államisággal, ezért a magyar kultúra kivételes

fontosságú részének tekinthető. Egy évezred lenyomata a Kisalföldből kiemelkedő, 282 m

magyas hegy tetején álló és a tájegységet uraló Főapátság történelmi épületegyüttese

is: bemutatja hazánk 1000 éves történetének különböző építészeti stílusait.

996-ban Géza fejedelem meghívására a nyugati szerzetesség megalapítója, Szent

Benedek követői érkeztek ide cseh s német földről, valamint Itáliából és alapították meg

monostort, melyet röviddel később Szent István látott el birtokokkal és

privilégiumokkal.

Az általa 1002-ben kiállított kiváltságlevélben nem csak az adományokat rögzítették,

hanem a király szándékát is, mely a bencéseket arra szólítja fel, hogy naponta

imádkozzanak "pro stabilitate regni nostri", azaz az ország fennmaradásáért,

sértetlenségéért - a szerzetesek mind a mai napig eleget tesznek első királyunk

óhajának.

A pannonhalmi Bencés Főapátság tehát mind építészeti struktúrájában, mind

eszmevilágában az évezredes, folyamatos használat alatt fejlődött, a még ma is aktív

keresztény monostorok egyik egyedülálló példája, melynek szerzetesközössége tágabb

környezetében, azaz egész Közép-Európában hozzájárult a kultúra fejlesztéséhez és a

kereszténység terjedéséhez. Mivel a bencés szerzetesek mindenkor a térség országai és

nemzetei közötti béke elérésére törekedtek, tulajdonképpen az UNESCO szellemisége

korai harcosainak tekinthetők. Ezek azok a kiemelkedő, egyetemes értékek, melyekkel a

Főapátság 1996-ban (alapításának 1000. évfordulóján) kiérdemelte felvételét az UNESCO

Világörökségi Listájára.

A tatárok ostromát ugyan sikerült visszaverni, a török hódoltság idején azonban többször

kellett a szerzetesközösségnek hosszabb-rövidebb időre elmenekülnie. A romos

monostorban Pálfy Mátyás főapát (1638-1646) kezdett új életet tíz szerzetessel. A

következő "csapás" a felvilágosodás korában érte Pannonhalmát: II. József király 1786-

ban beszüntette az összes bencés kolostor működését. 1802-ben viszont - ismét

uralkodói parancsra - újjászervezték a rendeket, azzal a feltétellel, hogy részt vállalnak

az oktatásban. Ily módon intézményesítették azt, amit a szerzetesek mindig is

feladatuknak tekintettek és évszázadok óta gyakoroltak is.

Az apátsági templomban román, korai gót, késői gót és reneszánsz elemek egyaránt

felfedezhetők. A XI. századi, első épület egy tűzvészben elpusztult és a XII. századi

épület jelentős méretű maradványai is csak a mai templom falaiban találhatók meg. A ma

látható bazilika kialakulásának legjelentősebb korszaka a XIII. század-ban Uros apát

(1207-1243) kormányzásának ideje. Hatalomra kerülésének első éveiben kezdődhettek az

építkezések, a befejezés a felszentelésről szóló oklevél alapján 1224-re tehető.

A pannonhalmi Főapátság hazánkban jelenleg a bencés hagyományokat követő,

klasszikus monostorelrendezés egyetlen épen maradt példája. A templom déli oldalára

épült a kerengő, mely körül a monostor élete zajlott. Ezt a két épületrészt köti össze a

templom déli főkapuja, a különleges szépségű "Porta speciosa". Az, hogy a templom

"szép kapuja" nem a külső térbe, hanem a kerengő felé nyílik, azt bizonyítja, hogy a

templomot elsősorban a szerzetesek és nem a zarándokok számára építették. A kerengő

melletti keleti épülteszárnyban lehetett a káptalanterem, a déli oldalon volt a refectorium

(ebédlőterem), emellett pedig a melegedőszoba (mivel a középkori monostorokban nem

fűtötték a lakószobákat). A nyugati szárnyban műhelyek és írószobák (scriptorium) voltak,

hálóhelyiségek pedig az emeleten helyezkedtek el.

Az apátság tehát már kizárólag építészeti szempontból is megér egy látogatást, gazdag

művészeti és tudományos gyűjteményei pedig tovább emelik értékét. Könyvtára több

mint 300.000 kötettel ma a világ legnagyobb bencés gyűjteménye. A Főapátsági Levéltár

számos, értékes dokumentumának leghíresebb darabja a legrégibb magyar (és egyben

finnugor) írásos nyelvemlék, a tihanyi apátság 1055-ös alapító oklevele. A monostor

képtára, metszettára, numizmatikai gyűjteménye, régiségtára és kincstára szintén

jelentős.

Történelmi információkkal és művészeti benyomásokkal telve a monostor arborétumában

kapcsolódhat ki a látogató, ahol közel 400 növényfajt gondoznak.

A monostor életében a következő jelentős építési időszak Mátyás király nevéhez fűződik:

XV. század végén épült többek között a mai kerengő, a Szent Benedek-kápolna és

valamennyi szentély késői gót boltozata. A reneszánsz épületplasztika a Szűz Mária-

kápolnán és a templom északi kapuján figyelhető meg. A török hódoltság után a XVIII.

században Sajghó Benedek főapát (1722-1768) építtette fel a monostor ma is álló barokk

épületeit - a kolostor jelenlegi kiszolgáló és lakóhelyiségeinek nagy részét, melyek közül

művészettörténeti szempontból az új ebédlőterem érdemli a legnagyobb figyelmet. A XIX.

század első évtizedeiben épült a klasszicista torony és a könyvtár épülete, a XX.

században pedig a gimnázium és a diákotthon olaszos jellegű épülettömbje.

A bazilika 

A jelenleg álló épület az apátság harmadik temploma, amely korábbi épületek

falmaradványait rejti magában. Az első épület felszentelését Szent István király 1002-

ben kibocsátott adománylevele datálja. Ebben az oklevélben esik szó arról is, hogy az

apátság építését István apja, a 997-ben meghalt Géza fejedelem kezdte el. E korai

épületből a főhajót nyugati oldalon lezáró, félkörívű szentély jelenleg padlószint alatt

lévő, mintegy 2 méter magas falmaradványa került elő 1994-ben. 

1137-ben II. Béla király kancelláriájában állították ki azt az oklevelet, amely a

pannonhalmi templom első újjáépítéséről számol be. Az utóbbi évek műemléki kutatásai

mutatták ki a mai épület falaiban e 12. századi épület jelentős méretű maradványait. A

főszentély északi fala mentén, és a déli mellékhajóban minden kétséget kizáróan 12.

századi faldarabok találhatók. A déli mellékhajó oldalfala három korai ablak befalazott

maradványát is őrzi. 

A jelenlegi, harmadik templom abszolút kronológiájának egyetlen biztos támpontja az

ünnepélyes felszentelésről megemlékező, 1225-ben kiállított királyi oklevél, amelynek

alapján az építés befejezését 1224-re szokták datálni. Az első műhely munkájának kell

tartanunk az altemplom teljes épületét, a keleti szentély oldalfalait, valamint a három

ablakkal és rózsaablakkal áttört zárófalát, a diadalív-pilléreket a diadalívvel együtt, s

végül a diadalív előtti pillérpár megépítését. Az első műhely működését egységes

tervezői és kőfaragói stílus, kiegyensúlyozott, homogén és világos téralkotás, egyöntetű

és pazarlóan bőséges növényi díszítés jellemzi.

Az első műhelyt követő második mestercsoport az északi mellékhajó boltozásával és

három északi árkádpillér megépítésével foglalkozott. Nagy mértékben megőrizték az

előző épület körítőfalait, s az új boltozatok támaszait belevésték abba. Az egységes

korai gótikus levéldíszt heterogén díszítőkincs váltotta fel. A második műhely és a

templomot befejező harmadik mestercsoport közötti nagyon rövid közjáték

résztvevőjeként kell tekintenünk azokat a mestereket, akik a déli mellékhajó valószínűleg

egyszer már teljesen lezárt keleti végét áttörték és ebben az irányban újabb

szentélyszakaszt vagy apszist toldottak hozzá. E toldás a 15. század végén

bekövetkezett átépítéskor elpusztult, egyértelmű nyomait a falpilléreken találjuk meg. Az

eltérő vastagságú hengeres támaszokat íves kapcsolatokkal fűzték egymáshoz.

A harmadik műhely tevékenykedése az építkezések utolsó néhány évére, már az 1220-as

évekre esik. Ők építették meg a főhajó hatsüveges boltozatait, a két utolsó északi

árkádpillért, a déli főhajópilléreket, a déli mellékhajónak az új árkádpillérekkel azonos

tengelyű falpilléreit, a déli mellékhajó négysüveges boltozatait a már álló keleti szakasz

kivételével, továbbá kifaragták és feltehetően a megtartott 12. századi fal létező

kapunyílásaiba beépítették az új déli (Porta speciosa) és északi (Királykapu) kapuk

bélletköveit. A harmadik műhely nemcsak a boltozat típusában alkotott a korábbi

mesterek elképzelésétől gyökeresen eltérőt, hanem a pillérek alakját, szerkesztési

módját is radikálisan megváltoztatta: a régies, „görögkereszt alaprajzú” formát, a

hengeres pillérmag köré sugárirányban elrendezett, eltérő átmérőjű hengeres támaszok

rendszerét dolgozta ki. A teherhordáshoz arányított, egyöntetű függőleges tagolásra

törekvő, kötegelt pillérek az észak-francia gótikus építészet fejleményei. Megjelenésük

alapvető stílusfordulatot jelez Pannonhalma építéstörténetében. Az új műhely munkába

állása, az áttérés az új pillértípus tagolásrendjére az eldolgozási helyeknél, a pilléreken

és a főhajó gádorfalain érhető tetten. Az új műhely épületszobrászati formakincse a

klasszikus gótikus építészet észak-francia műhelyeiből ered. A pilléreket vájatolt felszínű,

telt bimbós levelek díszítik, a bimbós levelek sorát helyenként naturalisztikus felfogású

indadísszel egyesítve. A vezető mester a Porta speciosa tervezője lehetett. A kapu

legépebb része, az archivolt levélsoros és áttört indás kitöltése a reimsi

székesegyház északi kereszthajókarjának zárófalán dolgozó kőfaragók munkáival mutat

szoros rokonságot.

Az altemplom 

A főhajó két szélén nyíló kapukon át megközelíthető altemplom hat oszlopon és

konzolokon nyugvó keresztboltozatokkal fedett négyszögű tér. Keleti zárófalán három

félköríves záródású ablak. Az oszlopok széles nyolcszögletű talplemezeken nyugszanak. A

fejezeteket és a konzolokat tömött, bimbós levéldísz borítja. A nyugati boltszakaszokban

növényi ornamentikát emberfejekből összeállított figurális faragványok gazdagítják. A

keleti boltszakaszban mindkét oldalfalba egy-egy fülke mélyül: az északi armarium fülke

(könyvek és liturgikus eszközök tárolóhelye) a déli lavabo volt. A lejáratok között az

altemplom nyugati falába mélyülő, vörös márvánnyal burkolt félkörös záródású ülőfülke,

eredetileg bizonyosan apáti trónus volt. Az oldalfalakhoz tartozó, az altemplom boltozati

rendszerével semmilyen összefüggésben nem lévő falpillérek valószínűleg a

templomépítés közben megváltozott első tervének a tartozékai. Az altemplom ma látható

román stílusú vörösmárvány lejárati kapui 1700 körül készültek, alkalmazkodva a 13.

századi Porta speciosa és a szintén e korból való refektórium-kapu stílusához.

A porta speciosa 

A templom déli főkapuja (díszbejárat), amely a déli mellékhajóból lépcsőzet

közbeiktatásával vezet a kerengőbe. Neve a jeruzsálemi Templom egyik kapujának nevére

utal vissza. A név használatának első ismert, írott emléke a kapu 1700-ban történt

felújításáról szóló egykorú feljegyzés. 

A templom elsősorban a szerzetesek számára épült, és nem az idesereglő

zarándokoknak, s ezért van, hogy a templom „Szép kapu”-ja a kerengő fele nyílik és nem

a külső térbe, a bástyára. A bélletfalak síkja előtt kiugró padkán öt-öt oszloppár áll közös

talplemezű lábazatokon és egybefüggő ikeroszlopfőkkel lezárva. A törzsek anyaga vörös

márvány, a lábazatoké szürke, a fejezeteké fehér mészkő. Az archivolt félkörös ívei

váltakozva fehér mészkőből és vörös márványból készültek. Az ívek váltakozva

geometrikus tagozásúak, illetve áttört faragású, növényi motívumokkal díszítettek. A

kőlapra festett Szent Márton kép felső rétege az 1875-ben befejeződött restaurálás

emléke, alatta hasonló témájú, 18. századi kép rejtőzik. A kapu összképét egyrészt a

rendkívül ritka megoldást képviselő ikeroszlopos béllet, másrészt a színes és

mesterségesen színezett, aranyozott építőkövek színpompás, gazdag fény-árnyék

effektusokat egyesítő látványa határozza meg. A kapu tervezője az 1224-ben felszentelt

templom déli mellékhajóját és főhajóját beboltozó műhelyhez tartozott. Az építmény

típusa és a díszítmények stílusa a klasszikus gótikus művészet 1220 körüli emlékeivel

(Chartres, Reims) áll közvetlen kapcsolatban.


Gazdag tudásanyagot találnak még a Főapátságról, ha ide kattintanak! De az apátság

honlapja is sok információt tartogat a látógatók számára!

A felújított bazilika augusztus végi felszenteléséről szóló beszámolónkat itt találják!


Forrás: Wikipédia

joomla template