- Hiba
December / A karácsony liturgikus értelmezése
( 5 értékelés )[sigplus] Kritikus hiba: A galéria forrásául szolgáló 2imadmurillo.jpg mappát nem egy alapmappához viszonyított relatív útvonallal adta meg.
Urunk születésének ünnepe
Az Úr Jézus születését karácsonykor, december 25-én ünnepli az egyház. Jóllehet,
nem a karácsony a kereszténység legnagyobb ünnepe, - hisz a húsvét megelőzi -
mégis nagyon sokan a karácsonyt családiasabbnak, bensőségesebbnek érzik. A
karácsony szláv eredetű szó, az ősi keresun szóból származik: az újba átlépőt
jelent.
{gallery}karcikk.JPG{/gallery}
Az első három században nem ünnepelték meg külön Krisztus születésének napját.
Az ősi liturgia mindent az Üdvözítő halála és feltámadása köré csoportosított. A
karácsony-ünneplés a 4. század elején kezdődött a nyugati egyházban.
A pogány mitológiában karácsony a Mithras-kultusz, azaz a Napisten ünnepe, a
fény születése volt. A pogány napteológia szerint december 25-én ünnepelték
Szíriában és Alsó Egyiptomban a nap születését. Innen került az ünnep Rómába.
271. december 25-én Aurelius császár Rómában dedikálta a legyőzhetetlen
Napisten templomát.
A 325. évi Niceai zsinat határozata alapján karácsony Jézus Krisztusnak, azaz az
igazi fény születésének az emléknapja. Az ünnep az első időkben csupán a
templomi istentiszteletekre korlátozódott. Jelentősége azonban rohamosan
növekedett, és az ókor végére egyenrangú ünneppé emelkedett a húsvéti ünnepkör
nagy Krisztus-ünnepeivel. Ettől kezdve jelenik meg Jézus csodálatos születésének
ábrázolása a keresztény művészetekben.
{gallery}2imadmurillo.jpg{/gallery}
Karácsony ünnepe hirdeti, hogy Isten egyszülött Fia emberré lett, és Szűz Máriától
a világra született. Karácsony tartalmát leginkább Jézus
"hármas" születése fejezi ki:
Örök születés: a Szentháromságban minden idők előtt született a második isteni
Személy, az isteni Ige az Atyától, anya nélkül.
Földi születés: Isten elküldte egyszülött Fiát, az emberiség megváltására. Időben
született szűz anyától, atya nélkül.
Kegyelmi születés: Jézus a liturgiában évről évre megújítja születését, újra és
újra megszületik a hívők szívében, hogy általa mi is elnyerhessük a fogadott
fiúság kegyelmét.
Karácsony hittitkát a legteljesebben három szentmisével ünnepeljük:
éjfélkor Jézus születését (éjféli mise),
hajnalban a pásztorok látogatását (pásztorok miséje),
karácsony ünnepi miséjén (karácsonyi mise) pedig azt, hogy a láthatatlan
Isten kisgyermekként közénk jött.
Karácsonykor Jézus bennünk, a mi szívünkben is meg akar születni. Ezért
szeretettel, várakozó lelkülettel kell megnyitni előtte a szívünket.
Karácsonynak nem a fenyőfa a legősibb jelképe, hanem a jászol. "Mária a
gyermeket bepólyálta és jászolba fektette" (Lk 2, 7) - olvashatjuk a Szentírásban.
A jászol volt a jel a Gyermeket kereső pásztoroknak.
{gallery}karcikk1.jpg{/gallery}
Krisztus születésének történetét már nagyon korán megjelenítették az
úgynevezett misztériumjátékok (az angyali üdvözlettől a szálláskeresésen és a
pásztorok hódolatán keresztül, egészen a napkeleti bölcsek látogatásáig).
1223-ban Assisi Szent Ferenc volt az első, aki a csodálatos betlehemi esemény
emlékére, eredeti környezetben, valóságos barlangban felállított jászol mellett
végezte a karácsonyi istentiszteletet.
Ezután gyorsan elterjedt a "betlehem" felállításának szokása és a szent esemény
szobrokkal történő megelevenítése. A betlehemek készítése először Szent Ferenc
szülőhazájában, Itáliában, majd Németországban, Franciaországban, Cseh-és
Lengyelországban terjedt el. Magyarországra az első betlehemeket még Ferenc
életében hozták tanítványai.
A karácsonyfa állításának szokása hazánkban csak a 19. század végén és a 20.
század elején kezdett elterjedni. Elődje a karácsonyi piramis volt. Legegyszerűbb
formája egy nagy virágcserépbe állított vagy fatönkhöz erősített deszkaszál,
melyre keresztbe két-három vékony, felfelé rövidülő deszkadarabot szegeztek. A
keresztbe szegezett deszkák végén gyertyát gyújtottak. A karácsonyi piramis
állításának hagyománya hozzánk Németországból került át, de nem vált általános
szokássá.
A 18. század közepén kezdték Németország egyes helyein az egyszerű karácsonyi
piramis dísztelen vázát karácsonyi gallyakkal ékesíteni. A karácsonyfa állítás
szokásának kialakulásával kapcsolatban sokféle elképzelés és feltételezés alakult
ki. Egyesek emlékeztetnek arra, hogy Ádám és Éva napja a naptárban december
24-re esik, és ezzel függ össze az a feltételezés, illetve következtetés, hogy a
korai keresztények karácsonykor almafát állítottak szobájukba. A gazdagok később
odáig mentek, hogy fácskáikat üvegházakban virágoztatták ki, hogy karácsonykor
virágos almafával lephessék meg a családjukat. Később az almafa helyét elfoglalta
a fenyőfára függesztett alma.
{gallery}karcikk2.jpg{/gallery}
A karácsonyfa történeténél azonban sokkal fontosabb az a jelentéstartalom, amit
hordoz. A fenyőfa örökzöld tűlevelei az élet reménységét jelképezik. Ugyancsak
erről beszél a fenyőfa formája is. Felfelé keskenyedik és csúcsával Isten felé
mutat. Minden egyes ágacskája a keresztet jelképezi, tűlevelei pedig a
töviskorona tüskéire emlékeztetnek. Jászol és kereszt összetartozását így hirdeti a
karácsonyfa.
A karácsonyfa legszebb dísze a gyertyafény. Az adventi gyertyák egyre fényesedő
lángocskáitól jutunk el a karácsonyfa csillogó fényességéig. Isten fényét jelenti,
mely a sötét adventi várakozás idején is fel-felvillant, bizonyítva Isten jóságát és
szeretetét.
A feldíszített fához tartozó színes gömbök, arany, ezüstszínű díszek a napkeleti
bölcsek csillogó, királyi ajándékaira emlékeztetnek. A színes papírláncok az
édenkerti kígyót, és a "bűn láncát" juttatják eszünkbe. A fára akasztott dió is
Krisztus-jelkép, a Mária méhében lévő, valamint a sziklasírban nyugvó Jézust
jelképezi.
{gallery}karcikk3.jpg{/gallery}
Sok családban régi szokás, hogy a fa csúcsára a Krisztus születését meghirdető
angyalképet, vagy a Betlehem fölött felragyogó csillagot teszik. - Ebből a
szokásból veszi eredetét az angyalhaj elnevezés is.
Karácsony egyben az ajándékozás ünnepe is. Minden egyes ajándék a nagy
karácsonyi ajándékot, Isten ajándékát jeleníti meg. Ez a kedves szokás
szeretetből fakad, a szeretet teszi az ajándékozást és elfogadást széppé,
kedvessé. Isten Fiában önmagát ajándékozta az emberiségnek. Ugyanígy, aki
szeretetből ad, az egy kicsit önmagát adja a másiknak, ezért az ajándék igazi
értéke a szeretet. Csak így válhat karácsony a szeretet ünnepévé.
Forrás: szekesegyhaz-kaposvar.hu/Kovács András: Ünnepeink az egyházi év tükrében