Február / A szentelt gyertya, mint szimbólum
( 12 értékelés )Gondolatok Urunk bemutatásának ünnepén
Gyújtsatok örömmel fényt! Világosságot az igazi Világosságnak, ...fénnyel a kezünkben
akarunk eléje menni, mint Jézus világosságának gyermekei, gyertyáinkat az igaz
Világosság elé akarjuk vinni. Azért tartjuk kezünkben az égő gyertyákat, hogy a
Megváltó isteni fényét jelképezzük, amely mindent az örök fényességgel áraszt el, és
hogy különösképpen jelezzük lelkünk tisztaságát, amellyel Krisztus elé járulunk.
A mai ünnep egyik jellegzetessége a gyertyaszentelés. Az egyház ezt a szertartást
minden évben megismétli. Az oltár egyik oldalán asztal van elkészítve, s rajta a
szentelendő gyertyák. A pap fehér színű öltözetben az oltárhoz megy, s ott
könyörgést mond el, amelyben kéri az Úr Istent, aki a mindenséget a semmiből
teremtette, s az igazlelkű Simeon kívánságát teljesítette, méltóztassa megáldani ezen
gyertyákat, hogy az emberek lelki és testi javára szolgáljanak. "Hallgasd meg Uram
néped imáit, annak a népnek, aki e gyertyákat kezében hordozni óhajtja, s Téged
énekszóval akar dicsérni." A többi imában is ugyancsak az Úr Istent és Jézusunkat kéri
a pap, a világ Világosságát, hogy szíveskedjék megáldani és megszentelni ezen
viaszgyertyákat. "Engedd meg Uram, hogy amint ezen gyertyák meggyújtva elárasztják
az éjszaka sötétségét látható fénnyel, úgy a mi szívünk is a láthatatlan tűz, a Szentlélek
tüze, fényessége által megvilágosítva minden vétkes okoskodástól mentes legyen, és
így lelkünk megtisztult szemével azt szemlélhessük, ami előtted kedves, hogy
eljuthassunk a soha meg nem szűnő világosságba."
Majd a pap meghinti szenteltvízzel és megtömjénezi a gyertyákat, miközben a kar
énekli az agg Simeon énekét antifónával felváltva. Majd egy könyörgés és a körmenet
következik. A körmenetben részt vevő hívek pedig, mint egykor Mária és Simeon
valóságban, most ők a gyertya jelképében , de misztériumos valósággal azt hordozzák
kezükben, aki tanítása, példája és kegyelme által életüknek útját megvilágosítja és
lépéseiket az örök világosság felé irányítja.
A mai gyertyaszentelés eszünkbe juttatja a világosságot is. Nézzük meg: mit is
jelentenek az égő gyertyák a liturgiában?
A világosságnak liturgiai használatban többszörös jelképes jelentése van. Jelképe
először az örök istenségnek – mint többször a pusztába való vonuláskor – és azután
az istenemberi Megváltónak, aki a föld világossága lett és jogot nyert az örök égi
fényességre. Ezt jelképezi a húsvéti gyertya és húsvéti tűz. "Isten világosság, sötétség
nincs benne" – mondja Szent János (1Jn 1, 5). És az Isten a maga fényöléből árasztja
az imádandó Világosságot a világosságból. És ez a kettős világosság – az Atyának és
Fiúnak jelképe –, de amely mégis egy fény – az egy Isten világossága – egyesül és
kiárad a Szentlélek hasonló módon örök világosságában és a szeretet örök fényében. A
világosság tehát harmadszor a Szentlélek kegyelmét is jelenti, mely által a lélek
megtisztul és Isten világító képmásává válik. Az izzó parázs, a fénnyé változás, viasz
vagy olaj, mind ezt jelképezik.
Az égő gyertya jelképezi továbbá magát az Istenembert is. Tiszta viaszból készült ez a
gyertya, melyet a szűzies méhek állítanak elő. A viasz az Istenember emberi-, a fény
pedig isteni mivoltát mutatja.
És végül a viaszgyertya a tiszta Isten-szerető lelket is jelképezi, míg a zsiradékból
készült faggyú gyertya a bűnöst. A liturgia gyertyát használ a keresztelési, bérmálási,
esküvői szertartásban, valamint a szent kenetnél; halotti gyertyákat, felajánlási
gyertyákat adnak át a papszenteléskor az újmisésnek, és más ünnepélyes alkalmakkor.
Amint az elmondottakból kitűnik, a gyertya, a gyertyaszentelés szertartása
sok mindenre figyelmeztet bennünket, sokmindenre tanít és oktat minket.
A fényekkel teli február 2-i istentisztelet negyven nappal Karácsony után, az Egyház
vallási életének ma is egyik legnagyszerűbb színjátéka a karácsonyi liturgia valóban
méltó befejezésére. A csillagfényes Szentestével kezdődik ez a liturgia, a titokzatos
csodacsillag által kísérve ebben a mélyértelmű öröménekben kísért fénykörmenetben és
gyertyafényes szentmisében méltó helyszínt nyer.
Szentséges tisztelettel vegyük kezünkbe a megszentelt gyertyát, és annak jelképét
lássuk benne, akit Karácsony idején a világ világosságaként dicsőítettünk, a
földreszállt Istenembert.
Járjunk világosságban! Legyünk a világosság fiai, Isten fiai! Isten világosság,
sötétség nincs benne – mondja Szent János. Ha Isten világosság, akkor nekünk
kötelességünk úgy élni, hogy bennünk se legyen sötétség. Istenhez hasonló életet
kell élnünk, szentekké kell lennünk. Estete sancti – Legyetek szentek! – mondja a
szentírás. Az Úr Jézus megmutatja a helyes utat. Ha azon járunk, biztosan célunk
felé haladunk. Az világos út, nem sötét ösvény, amelyen a sötétség baglyai huhognak,
hanem a világosság pacsirtái dalolnak. A világ világosságává kell lennünk. Világítanunk
kell az advent félhomályos útjain botorkáló embertestvéreinknek, akik eltértek a Világ
Világosságától.Legyünk a világosság fiai, ékesítsük föl lelkünket, hogy méltóan
fogadhassuk Krisztust, a Királyt, a nemzetek uralkodóját, a Világ Világosságát.